Tweede week! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu Tweede week! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu

Tweede week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo iedereen!

Als eerste bedankt voor de vele leuke en lieve berichtjes! Het doet me echt goed om ze te lezen. En ik snap uiteraard dat jullie ‘stik’ jaloers zijn op het mooie weer en de ‘bounty-stranden’:P! Uiteraard blijf ik jullie op de hoogte houden! Maar nu om te beginnen mijn eerste stageweek…

Afgelopen maandag voor het eerst stage gelopen op de Dorotheaschool. Voor degenen die het nog niet weten, dit is een school voor kinderen met zowel lichamelijke als verstandelijke beperkingen. Hiermee samenhangend hebben de kinderen veel gedragsproblemen. Een enorme uitdaging dus!
De eerste dagen hebben we vooral veel gekeken in de klassen. Na deze week hebben we (Merel en ik) de meeste klassen gehad om kennis te maken. Wat meteen duidelijk werd, is dat deze school een warm hart draagt voor de kinderen. Er wordt liefdevol lesgegeven. De kinderen worden zo goed mogelijk voorbereid op het leven en overleven in deze onstuimige maatschappij. De kinderen hebben verscheidene ‘problemen’ en zitten samen in een klas. Een zware taak dus voor de leerkrachten. Verder heeft de school meer middelen en mogelijkheden dan ik had gedacht. Ze hebben bijvoorbeeld computers inclusief internet waar de kinderen opdrachten op maken. De kinderen zijn stuk voor stuk erg lief (en ook druk;))! Erg wennen dus! Ze kwamen meteen naar ons toe om ons te begroeten. Na een paar dagen kenden zo ons al en de knuffels zijn nu al niet meer te tellen. Over knuffelen gesproken….Iedere morgen voor het begin van de dag vergaderen de leraren kort. Zo ook afgelopen dinsdag. Op een gegeven moment las een juffrouw een stuk voor uit de bijbel (wordt iedere morgen gedaan) en stelde voor te gaan zingen. Wat er toen gebeurde vond ik heel bizar, maar wel heel erg warm. Alle leraren stonden op om elkaar een knuffel te geven terwijl er gezongen werd: I love you with the love of the lord! Heel hartverwarmend om te ervaren, want wij deden gewoon met ze mee! Ik zie dit in Nederland nog niet gebeuren! Jij wel Marvin? Lekker knuffelen met je collega’s van school;)) haha!
Een ander hoogtepunt van deze week was het Seminarium, de weekopening, op maandag. Heel indrukwekkend! De kinderen zaten allemaal in de aula. Een aantal kinderen brachten de vlag van Zuid-Afrika onder het volkslied naar voren en hingen de vlag aan de stok. Er werd veel gezongen (God stond centraal in de liederen). Na een tijdje werden we uitgenodigd om voorin de aula te komen zitten. Februari is de maand van de liefde, dus ook in deze bijeenkomst stond liefde centraal. Een aantal kleine kinderen hielden een voor een blaadjes voor zich, met daarop kernwaarden. Toen werden de atleten van de week naar voren gehaald en er werd veel geapplaudisseerd. Vervolgens werden Merel en ik voorgesteld aan alle kinderen! Dat was ook heel speciaal! Alle kinderen heetten ons welkom. Dat was een warm welkom dus! Een mooier begin van mijn stageweek had ik me niet kunnen wensen. Een mooier eind van deze eerste stageweek trouwens ook niet! Vrijdag werden we uitgenodigd om te jureren bij de modeshow van de school i.v.m. Valentijn (heel februari staat in het teken van de liefde!).
Vrijdagmorgen zijn we opgehaald met de schoolbus om 07.00! Baie (erg) vroeg voor de vrijdag! Maar wat een ervaring was het zeg! Er zaten al veel kinderen in de bus, maar we gingen er nog een aantal ophalen. De kinderen woonden in dorpen of op wijnboerderijen. Wat een leuke tocht was dat zeg! De omgeving is echt super mooi! Er liepen veel kinderen naar school of ze stonden te wachten op de bus. Een moeder zette haar dochter op de bus, mooi om te zien! De bus stopte nog voor een klein winkeltje, zodat een aantal kinderen nog wat snoep konden kopen. Wijnarbeiders waren al druk aan het werk en reden met tractors vol met druiven. Dit was toch wel echt het Afrika-gevoel zoals ik gehoopt had! Zo’n verschil met het ‘blanke’ centrum van Stellenbosch!Wat dat betreft twee totaal verschillende werelden! Na een uur kwamen we aan op de Dorotheaschool. De meeste kinderen hadden rode kleren aan. Een feestelijke dag dus! Tijdens de modeshow zaten alle kinderen in de aula. Voor ons hadden ze een tafel weggezet net achter de catwalk. De aula was versierd met rode hartjes! Onze taak was om voor de drie fases van de school (juniorgroepen, middengroepen en seniorgroepen) een Mr. En Mis Valentine uit te kiezen. Dat was nog knap lastig! Echt alle kinderen deden goed hun best! Het was geweldig om mee te maken! Door de microfoon heb ik de winnaars bekend gemaakt (in half Afrikaans/ Nederlands;))! De winnaars kregen allemaal een cadeautje en een sjerp. Super lief! Kortom een hele ervaring! Het mooie is dat alle kinderen betrokken werden, maar dat niemand verplicht was om mee te doen. Zo werden kinderen in hun rolstoel samen met een juffrouw over de catwalk gereden. Een super ervaring dus!
De eerste week was dus erg boeiend en leuk! De kinderen zijn zo lief, dat ik er nu al niet aan moet denken afscheid van ze te moeten nemen over 4,5 maand! Ik ben nog lang niet klaar hier! Volgende week gaan we beginnen met het doen van activiteiten met kleine groepen kinderen. Op deze manier leren we de kinderen beter kennen, want gezien de verschillende beperkingen heeft dit toch zijn tijd nodig!

Vandaag zijn we naar een wijnfarm geweest. We hebben drie wijnfarms bezocht. Totaal hebben we 15x wijn geproefd! En dat voor de zaterdagmorgen! Pff…ik kan geen wijn meer zien…haha! We hebben meteen een fles wijn gekocht voor Piet, die morgen zijn verjaardag viert. Het waren mooie wijnfarms, maar ik vond het jammer dat we niet te zien kregen hoe de wijn verwerkt werd, we hebben alleen maar geproefd;))!

Morgen zijn we dus uitgenodigd voor de ‘birthdaylunch’ van Piet, de man van Suna (onze huisbazin). Heel de familie is uitgenodigd, dus ik ben benieuwd!

Ome Jan van Dijk en tante Francien gefeliciteerd met jullie verjaardag! En voor iedereen, een fijne carnaval!

Ons hou kontak!

Kus Marloes

Link voor foto’s:http://www.mijnalbum.nl/Album=A66UEUAH


  • 21 Februari 2009 - 13:20

    Marvin:

    Hey!

    Nou, ik zal het volgende week even in de vergadering gooien, dan komt dat vast en zeker goed.

    Maarre, gisteren aan de cocktail, vandaag aan de wijn? Waar moet dat naartoe?:P

    Ik denk dat ik daar ook maar een weekje kom knuffelen, euhh, stagelopen!

    Dikke kus!

    Marvin

  • 21 Februari 2009 - 16:50

    De Frankensteintjes:

    Hoi Marloes,

    wat een leuke stage en wat een geweldig welkom
    Kunnen wij koele hollanders nog wat van leren!
    Hier is de carnaval losgebarsten,maar wij gaan deze week een paar dagen naar de Weerterbergen.
    Veel plezier in je tweede week van je stage!

    liefs,oom Jos,tante Petra,Kim en Stef.

  • 21 Februari 2009 - 17:00

    Mia:

    Hallo Marloes,ik heb van je moeder dit adres gekregen,nadat ze Lotte hier gebracht had.Ze zijn vanmiddag naar de Louwen geweest om te carnavallen!Nou zeg! Jeetje,ik heb je site van voor naar achter gelezen en wat mooi daar en het is ook leuk om te lezen hoe jij daar nu leeft en werkt.Je bent daar nog maar twee weken en je zult je familie en vrienden natuurlijk wel gaan missen,maar ik snap nu ook wel dat jij nu al zegt dat jij het dáár straks zal gaan missen!!Wat een lekker weer daar en wat een mooie omgeving.Er zullen ook vast wel plaatsen zijn die natuurlijk niet mooi of schoon zijn maar dat is daar nou eenmaal zo.Nou Marlies,ik blijf je zeker volgen.Groetjes

  • 21 Februari 2009 - 20:40

    Lotte :

    hey
    ik wil jou ook knuffelen
    ik ben naar de disco geweest maar wij zijn eerder naar huis gegaan omdat Bonita ziek werd
    niet te veel drinken hoor!!!!!!-x-x-x-xde knuffelaar

  • 22 Februari 2009 - 09:56

    Nicole:

    Heey Marloes!

    Echt leuk om te horen hoe je eerste stageweek is gegaan! Klinkt echt heel erg leuk, met al die kinderen. En wat gaaf van dat knuffelen haha, dat zie ik ze hier in Nederland inderdaad nog niet zo snel doen. ;)

    Kus Nicole

  • 22 Februari 2009 - 17:56

    Jose:

    Hoi Marloes kheb net van Marvin het kaartje gekregen kunnen we je vanuit B`Hoofd ook een beetje volgen.Gelukkig heb je het goed naar je zin dat kan ook niet anders als ik die foto`s zie.Wat een mooie stranden zeg,word er jaloers van. Wij wensen je verder veel sucses met je stage en veel plezier daar.Groetjes ome theo en tante jose van Marvin

  • 22 Februari 2009 - 20:01

    Paulien:

    Heeei Marloes!
    Leuk je verhalen zo te lezen! Het eerst kaartje ligt klaar om opgestuurd te worden dus je wordt hier niet vergeten haha:P

    geniet nog even van het weekend en we spreken elkaar!

    Liefs Paulien

  • 22 Februari 2009 - 21:22

    Tante Francien:

    Hallo Marloes,

    Allereerst hartelijk dank voor je felicitatie. Joh, dat je daar nog aan denkt na deze drukke week. Ik maak uit je bericht op dat je veel indrukken en ervaringen opdoet want je hebt zoveel te vertellen.Het is zo leuk om het te lezen. Zal straks wat worden als je terug bent, dan kom je niet uitgepraat. Drink op Piet zijn verjaardag maar een wijntje van mij voor m'n verjaardag. Tot de volgende keer.

    groetjes en xxx tante Francien.

  • 27 Februari 2009 - 08:22

    Janneke:

    hee marloes,

    goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. echt super leuke foto´s ziet er mooi uit. we hebben je gemist op de huishoudbeurs.

    kus janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Marloes

Actief sinds 07 Nov. 2008
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 9949

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 09 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: