Een baie mooie week! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu Een baie mooie week! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu

Een baie mooie week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marloes

13 April 2009 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Een baie mooie week!

Hallo!

Zo eindelijk weer eens een berichtje vanuit Zuid-Afrika. Ik heb de afgelopen week zoveel beleefd, dat ik bang ben dat ik niet alles kan verwoorden!
Op dit moment hebben we vakantie. Dit hebben we vorige week goed benut door vanaf dinsdag t/m zondag iedere dag vol gepland te hebben.

Dinsdag hebben we voor het eerst een auto gehuurd. Ik was best gespannen om voor het eerst te rijden want:
- Het is al 8 weken geleden dat ik gereden heb;
- Ze rijden hier links!
- Ik ken de weg niet;
- Het stuur, dus ook de schakelbak zit aan de andere kant!
Om 9.00 hebben we de auto opgehaald. Ik mocht eerst rijden. Wat was dat wennen zeg! Zonder brokken ben ik veilig thuis aangekomen. Daarna zijn we doorgereden naar Canal Walk, een groot winkelcentrum in Kaapstad. Ik moest dus meteen over de grote weg met soms wel 4 banen. Omdat ze aan de andere kant van de weg rijden, betekent dat ook dat ze lang de andere kant inhalen! Pff…vermoeiend! Moe en bezweet kwam ik zonder ongelukken te maken aan bij het winkelcentrum. Gelukkig! De hele dag hebben we gewinkeld in het super grote centrum! Echt mooi! En veel winkels! Aan het einde van de middag zijn we (Manon reed nu) doorgereden naar Strand, ja de plaats strand. Dit stadje ligt uiteraard aan het….strand. We hebben daar lekker over het strand gewandeld. Tenslotte lekker gegeten van Nando’s. In het donker ben ik terug gereden naar Stellenbosch. Een leuke, maar zeker vermoeiende dag.

Woensdag hebben we rondgereden door het mooie Kaapse wijnland. We zijn gestopt in Franschoek. Daar hebben we rond gekeken en ons broodje gegeten. Daarna zijn we doorgereden naar Kirstenbosch. Dit is een grote botanische tuin. Het was nog een hele tocht om er te komen. We kwamen middenin Kaapstad uit en wisten met het globale kaartje de weg niet meer. Uiteindelijk zijn we helemaal omgereden. Maar we zijn aangekomen! Kirstenbosch was erg mooi! Een echt park! We hebben lekker rondgelopen en daarna nog op het gras gezeten. Ik ben terug naar huis gereden, weer midden door Kaapstad (het was zelfs spits!). We hebben 2 uur gereden van Kaapstad naar Stellenbosch, het was erg druk op de weg. Was een best vermoeiend deze rit.

Donderdag de auto terug gebracht. Om 12 uur werden we opgehaald door mevrouw Le Roux, een lerares van de school van Manon en Eline en iedere dag onze chauffeur. Met haar hebben we de hele dag rondgereden langs de mooie kust. We hebben gezellig gepicknickt aan het strand. Mevrouw Le Roux had o.a. voor koeksisters (een bekende Zuid-Afrikaanse specialiteit) gezorgd, wij voor de rest. Na het picknicken zijn we naar een mooi strand geweest. Daar lekker gerelaxed. De zonsondergang was echt geweldig! Tenslotte nog een heerlijk ijsje gegeten bij een populaire ijssalon in Strand.
In het weekend zijn we op Hotspot geweest. Dit is een organiseerde toer door de omgeving. Met een gids zijn we 3 dagen lang op pad geweest. Ik heb ontzettend veel gezien! Onze groep bestond uit 3 Duitse vrouwen, 2 Brazilianen en wij.

Vrijdag stond de cape Peninsula op het programma. We werden al voor 8 uur opgehaald. Eerst hebben we alle mensen opgehaald in Stellenbosch en Kaapstad. De gids Johan vertelde veel over de geschiedenis en omgeving. Als eerste reden we richting Hout Bay (met ondertussen een aantal stops voor foto’s). We hebben een stukje Chapmans Peak gereden. De weg was niet helemaal open, maar we hebben een mooi uitkijkpunt bereikt. In Hout Bay ben ik met de boot naar Duikers Island geweest. Hier zitten enorm veel zeehonden. Hier zijn weer veel foto’s van gemaakt. Terug in Hout Bay bracht de gids ons naar Kaap de Goede Hoop. Als eerste naar Cape Point gelopen. Een erg mooie route, waar ik ook veel mooie foto’s gemaakt heb. Ik heb echt genoten van het uitzicht. Dan besef ik me weer hoe mooi dit land is en wat een geluk dat ik hier op dit moment ben. Een ervaring voor het leven. Na Cape Point naar Kaap de Goede Hoop geweest. Natuurlijk op de foto geweest met het beroemde bord. Op de punt hebben we thee gedronken met, jawel, koeksisters.
Onderweg nog met een struisvogel op de foto geweest, blijf het enge beesten vinden! Maar zie foto voor het bewijs! Ook lang het Zuid-Afrikaanse Noordhoek gereden (is net zo pittoresk en gezellig als het Nederlandse Noordhoek;)).
Na Kaap de Goede Hoop gestopt in Boulders beach, voor de beroemde pinguïns.
Tenslotte heb ik nog even voor sharkwatcher gespeeld! Die man, die echt de kust in de gaten houdt, gaf me een vestje aan en een verrekijker en mobielphone. Helaas ‘gelukkig’ geen haai gezien.

Zaterdag zijn we een naar Kayamandi geweest, de township van Stellenbosch. Heel indrukwekkend om daar rond te lopen. Ik voelde me niet helemaal op m’n gemak in de zin van dat ik me op dat moment wel heel erg toerist voelde. Wel heb ik een aantal mooie foto’s gemaakt. Een mooi moment was toen ik een meisje van de Dorotheaschool tegenkwam. Ze herkende me na een tijdje en kwam enthousiast naar me toegelopen. Indrukwekkend om te zien waar zo’n meisje eigenlijk leeft. Ook hebben we nog een pub gezien, waar ze zelf bier maken (Tim, ik zou blij zijn met je Juupke;)). Wat ook erg smakelijk was, waren de geitenkoppen die op een tafel laten (zie foto). Het was een mooie ervaring vanmorgen, het is lastig om het papier te zetten. Na de Kayamandi toer gingen we (hoe tegenstrijdig is dit land) op wijntoer. We zijn naar 3 verschillende wijnfarms geweest. Wat een mooie uitzichten heb ik daar gezien! En zelfs de wijn smaakte erg goed! Al moet ik zeggen dat ik na 15 keer proeven voorlopig weer genoeg wijn gezien heb! Aan het einde van de middag reden we naar Hermanus, waar we in een Backpackershostel hebben overnacht. In Hermanus hebben we heerlijk gegeten in een visrestaurant. Daarna nog aan de cocktail gezeten. Tenslotte gaan slapen in het hostel. Dit was ook weer een hele ervaring!

Zondagmorgen om kwart over 6 stond ik klaar om, jawel….te gaan Shark cage diven! Voor degenen die niet weten wat sharks zijn, dat zijn dus haaien! Van tevoren nog tabletjes geslikt tegen zeeziekte. Nog even snel ontbeten bij het bedrijf. En daarna aan boord. We hebben eerst zo’n 20 minuten gevaren. Al snel werden de eerste mensen ziek en hingen over de reling van de boot. Ik had, gek genoeg, weinig last! Ik heb me pak aangetrokken, wat ook nog een hele klus was. De bemanning van de boot was druk bezig met haaien te lokken door vis en bloed in het water te gooien. Helaas was er weinig reactie. Ze besloten verder te varen. Ondertussen zat ik rustig ontspannen te wachten met op de achtergrond van alle kanten brakende geluiden. Ik had de box met chips en snoep gevonden en heb me hier dan ook goed mee vermaakt. Op het volgende plek stond teveel stroom, waardoor de mensen nog zieker werden. Dus weer verder gevaren. Ook daar was niks. Uiteindelijk zijn ze teruggevaren naar de eerste plek, waar ondertussen de eerste mensen bezig waren met duiken. Na dik 2,5 uur werden de eerste 6 mensen opgeroepen om zich klaar te maken. Ik verveelde me verschrikkelijk op de boot, dus ik meldde me ook bij de eerste groep. Schoenen aan, duikbril op en het water in. Het is lastig uit te leggen hoe het precies zat, maar het kwam erop neer dat ik met 5 andere mensen in een kooi naast de boot zat. Ik moest met mijn knieën op een stang en met mijn handen aan een stang bovenwater. Ondertussen lokte te bemanning de haaien. Ik zag de vinnen op me afkomen, dit was echt een geweldig gevoel! Op het moment dat de haai dichtbij was, moesten we naar beneden. Dit betekende lucht happen en onderwater zakken (ik had ook een gewicht aan me hangen). Je moest dan je handen aan de stang onder water houden en natuurlijk goed kijken. Helaas was het zicht onderwater niet goed, maar ik heb een haai onderwater gezien! En vetste was toen een haai erg dicht bij de boot was. Ik zat toen onderwater en voelde het water bewegen en hoorde de haai. Ook voelde ik dat hij tegen de boot aan zwaaide met z’n staart! Ik zag niks, maar merkte dat hij erg dicht bij zat! Bovenwater heb ik echt de haaien echt goed kunnen zien. Vooral mooi was toen ze naar boven kwamen om de vis te pakken. Wat een bek en tanden hebben die beesten! Na een half uur uit het water gegaan en me omgekleed. Rond 1 uur waren we terug aan land. Ik vond het echt een hele ervaring! Ik heb ervan genoten! En natuurlijk een stoer verhaal om later tegen je kleinkinderen te vertellen. “Ja die oma he, dat was me toch een waaghals;)”! Aan land lekker soep gegeten. We hebben de dvd gekocht, dus voor de geïnteresseerden, jullie kunnen straks het bewijs zien! ’S Middags nog een erg mooie route gereden en gestopt op een strand met veel pinguins. Tenslotte nog gepicknickt op het strand. Rond 6 uur waren we terug in Stellenbosch. Het was een spannend, mooi, gezellig, interessant, indrukwekkend weekend! De toer was erg goed geregeld en de gids deed het ook erg goed! Hij wist echt veel te vertellen, wat alles nog boeiender maakte! Eind mei gaan we met dezelfde gids de Garden Route doen! Dit schijnt de mooiste route van Zuid-Afrika te zijn! Ik heb er nu al zin in!

Zo en nu is het maandag, tweede paasdag. Vanmiddag gaan we paaseieren zoeken in de tuin! Dat hoort er toch een beetje bij! Morgen hebben we weer een dag een auto gehuurd. Donderdag begin ik weer met stagelopen!

De vakantie is tot nu al toe al zeer geslaagd! Dit heeft zeker mijn lange periode alleen goedgemaakt!

Kus Marloes

Foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=N4KJBK67







  • 13 April 2009 - 14:48

    Marvin:

    Hey Vriendinnetje!

    Ben ik toch weer de eerste! Wat een avontuur zeg, als je het zo leest zou je zeggen dat het allemaal niet in één week past! Ik ben jaloers!

    Maargoed, van insiders heb ik vernomen dat ik toch binnenkort ook een heeeeel klein stukje ga zien van wat jij allemaal al hebt gezien!

    Nog anderhalve week!

    Dikke kus,

    Marvin

  • 13 April 2009 - 15:03

    Mike En Simone:

    Heej Marloes!

    Je hebt weer heel wat avonturen meegemaakt! Erg gaaf dat je zo dicht bij de haaien bent geweest. Lijkt me erg spannend!

    Al die verhalen van jou klinken erg uitnodigend om ook eens door Zuid-Afrika te reizen! We hebben ook je foto's bekeken, het waren er wel erg veel maar ze zijn wel heel erg leuk!

    We wachten weer op het volgende verhaal.

    Veel plezier nog daar. Geniet er maar lekker van!

    Groetjes Mike en Simone

  • 13 April 2009 - 20:55

    Mama En Papa:

    Hej Marloes,

    Wij hebben je foto,s samen bekeken en je vader wordt nu toch ook wel razend nieuwsgierig naar dat Zuid Afrikaanse land waar jij zoveel dingen beleeft. Het duiken naar de haaien is voor ons net zo spannend geweest als voor jou, wat een ervaring een die je nooit zult vergeten. Ook bij de struisvogels heb je weer heel wat overwonnen. Die afrikaanse kindjes zijn en blijven toch van die snoepjes hé, zo opgewekt in zo'n omgeving onvoorstelbaar. Ik wil nog zoveel van je horen en vragen maar dat komt straks allemaal weer bij de koffie !!! Je vader begint nu ook wel af te tellen, nog even hard werken en dan kan hij samen met Marvin genieten van dat mooie land samen met jou ( ben toch wel een beetje jaloers hoor !!! )
    Nog veel plezier deze week en tot horens XXX mama en papa natuurlijk

  • 15 April 2009 - 08:57

    Nicole:

    Hoi Marloes!

    Wat een mooie foto's, ik heb ze allemaal bekeken ;) En je hebt zo te horen zeker wel een geslaagde vakantie gehad! Leuk om te lezen! Je hebt echt een hoop gezien en gedaan ;) Hier in Rotterdam is het ook bijna vakantie, nog anderhalve week maar het is hier echt zo lekker weer al! Leuk trouwens dat Marvin en je vader binnekort langskomen, kun je ze alles laten zien. Succes op je stage morgen en tot snel.

    Liefs Nicole

  • 15 April 2009 - 12:55

    Petra En Ad:

    Heeeejjj Marloes
    Even pauze dus dacht ik, ik lees even het nieuwe verhaal van Marloes. Nou "even" viel tegen maar..... meid wat maak jij veel mee in een week zeg! En de foto's!! Wat veel heb je er gemaakt maar wel heel mooi hoor!
    Hier is het een mooie dag maar morgen wordt het weer frisser en gaat het natuurlijk.... weer regenen.
    Bij jullie is het nog mooi en dat moet ook nog maar even blijven zo he!
    Nou meid nog een hele leuke week voor je visite voor de deur staat hoor!
    Leuk he!
    Groetjes uit het (vandaag) warme Noordhoek

  • 16 April 2009 - 07:27

    De Frankensteintjes:

    Hoi Marloes,

    wat is het hier in Nederland toch saai als je jouw verhalen leest.
    Het spannenste was bij ons deze week wel de paaseieren zoeken bij oma!!!Alhoewel het ook erg gezellig was,maar minder gevaarlijk.
    En je hebt groot gelijk,alles moet je in je leven een keer hebben meegemaakt,en zeker als je die kans krijgt.Ik ben er in ieder geval wel een beetje jaloers op.Veel plezier weer op je stage en tot het volgende berichtje !

    groetjes oom Jos,tante Petra,Kim en Stef.

  • 22 April 2009 - 07:35

    Hans En Karin:

    Hey die Marloes,
    Wat een indrukwekkende belevenissen en prachtige foto's. Helemaal top. Dat jij dat allemaal mag meemaken. Deze ervaringen nemen ze je nooit meer af. Dat jij dat durft met die haaien, zou je vroeger als peuter niet gezegd hebben, toen vond je al dat water maar helemaal niets....
    Zaterdag hebben we bij jouw ouders gegeten....helemaal gezellig en je moeder had geweldig gekookt in haar mooie nieuwe keuken. We misten jou wel hoor, want je hoort er dan toch wel een beetje bij. We misten je gezelligheid en je moeder miste jou natuurlijk ook als keukenknechtje.
    Nog even en dan komen Marvin en je vader, lijkt me heerlijk voor jou (en voor hen)
    Veel plezier samen en geniet er samen van
    Lieve groetjes Karin (en Hans natuurlijk, ook een poot van Spike)
    PS Max zag er trouwens geweldig goed uit, je zult hem zeker ook wel erg missen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Marloes

Actief sinds 07 Nov. 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 9943

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 09 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: