Bitterballen en zuurknollen... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu Bitterballen en zuurknollen... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Marloes Dijk - WaarBenJij.nu

Bitterballen en zuurknollen...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 April 2009 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo,

Weer een week voorbij, dus weer een berichtje van mij;)! Ik heb dit keer niet veel te vertellen, dus ik hou het kort. Vorige week was onze laatste vakantieweek. Natuurlijk hebben we met Pasen niet alleen maar met haaien gedoken, maar ook paaseieren gezocht! Nouja…paaseieren? Die zijn hier niet te koop, wel ‘marshmallow-achtige’ eieren. Die hebben we dus maar gebruikt. Eline heeft de eieren verstopt in onze gemeenschappelijke tuin en Manon en ik mochten zoeken. Het echte paasgevoel kwam zo toch nog opzetten!

Verder die week nog naar Butterflyworld geweest, waar echt heel veel mooie vlinders te zien waren. De rest van de week rustig aangedaan en donderdag voor het eerst stage gelopen. Was weer leuk om terug te zijn!

Wel grappig was toen ik lege batterijen wilde weggooien bij de winkel. Ik ging nog wat boodschappen doen bij Checkers, de plaatselijke supermarkt. Ik had al onze lege batterijen meegenomen. Ik vroeg aan de kassa waar ik deze kon laten. De caissière keek me vol ongeloof aan. Ze vroeg of ik bedoelde waar ik batterijen kan kopen of waar ik ze op kon laden. Nogmaals uitgelegd dat wij in Nederland batterijen in een speciale bak gooien en dat die bakken vaak in een supermarkt staan. “Echt waar???” Ze zei dat ze bij hun batterijen gewoon weggooien! Ze moesten erg lachen toen ik aan kwam zetten met m’n zakje batterijen! Ze zei ook nog dat je ze in de koelkast kon doen, want dan laden ze op…haha! Jaja, wat een grap!

Zondag zijn Manon, Eline en ik naar de kerk geweest hier in de buurt. Om 9.00 zaten we al braaf in de kerkbanken. In de kerk waren vooral ‘kleurlingen’. Het was een hele ervaring om de mis bij te wonen. Het viel me op dat er meer gezongen werd. De sfeer was informeler dan in Nederland. De pastoor maakte wat grapjes en de kleine kinderen liepen door de kerk. Ook was er een moment dat de mensen elkaar allemaal een hand gaven. Het te communie gaan ging ook anders dan bij ons. We moesten naar voren komen en op een rijtje knielen voor de pastoor. Naast de welbekende hostie, moesten we ook een flinke slok nemen uit de beker met wijn. En dat op de vroege zondagmorgen! Na de kerk waren we uitgenodigd bij de secretaresse van de school van Manon en Eline. We mochten bij hun komen lunchen. Het gezin woont in Cloetesville, een wijk in Stellenbosch waar ook onze school ligt. De conclusie van deze middag is, is dat ik erg veel en vooral lekker gegeten heb! Sharon, de vrouw van het gezin, heeft echt uren in de keuken gestaan om voor ons te koken. Voor de lunch kregen we koeksisters, een Zuid-Afrikaanse specialiteit. Het voorgerecht van de lunch (ja dat kennen ze hier ook) bestond uit snoek met brood en salade. Ik dacht dat dit het ‘hoofdgerecht’ was, maar niets was minder waar. Dat moest nog komen. Dit bestond uit kip, rijst, Indische curry en veel groenten. Heerlijk! En dat om 3 uur in de middag. Er was ook een meneer op bezoek, die ook op de Rietenbosch, de school van Manon en Eline, werkt. Hij was een aantal keer in Nederland geweest en dat hebben we geweten ook! Wat kon die man vertellen zeg! In bed hoorde ik hem nog praten…haha! Hij vond de Nederlandse dijken zo geweldig, dat hij het 1 van de 7 wereldwonderen vond! ‘Als wij in Zuid-Afrika naar de zee gaan, dan lopen we naar beneden, maar in Nederland kun je een trapje op lopen en daar is dan de zee! Dat kan toch niet! Dat is een wonder! En er is ook zelfs een weg onder het water door!’ Die man vond het ongelofelijk. Toen ik vroeg of hij ook bitterballen kende, bevestigde hij dit. Ook had hij iets gegeten, waarvan hij de naam niet meer precies wist. ‘Zuur….knollen!’ Een combinatie tussen zuurkool en bloembollen denk ik…haha. Kortom, het was een gezellige dag!

Maandag weer begonnen met werken, want ja dat doe ik hier ook nog. Dit is maar van korte duur, want vrijdag vlieg in naar Johannesburg, om daarna met papa en Marvin richting het Krugerpark te gaan. Ik heb er echt veel zin in! Zin om de andere kant van Zuid-Afrika te ontdekken en op safari te gaan, maar ook zeker om papa en Marvin na 11 weken weer te zien! Ik kijk er echt naar uit! Ik ga dus een leuke, gezellige en mooie tijd tegemoet! Hoe het geweest is, horen jullie weer in mijn volgende blog!

Kus uit een herfstachtig Stellenbosch! Brr…koud;)!

  • 23 April 2009 - 11:06

    De Frankensteintjes:

    Hoi Marloes,

    heel veel plezier de komende twee weken met je vader en met Marvin.
    Wij horen de verhalen wel als ze terug zijn.

    groetjes oom Jos tante Petra,Kim em Stef

  • 23 April 2009 - 13:56

    Mama:

    Hej Marloes

    Toch nog even een reactie, wat een gastvrije mensen zijn de mensen daar. Leuk die nederlandse vervormde woordjes. Ik wens jou heel veel plezier samen met papa en marvin. Zorg goed voor ze en laat ze alles zien daar in dat mooie land. Zorg dat ze straks met thuiskomst veel te vertellen hebben.
    Wij (nog maar 3) vermaken ons hier ook wel in het mooie Nederland.
    Vele groetjes vanuit Rucphen, xxx mama

  • 23 April 2009 - 19:23

    Kimberly:

    Hoi lieve Marloes en Marvin,

    Heel veel plezier samen daar! Geniet ervan!

    Liefs, Kim en John

  • 24 April 2009 - 10:55

    Tante Francien:

    Hoi Marloes,
    Als ik dit typ zitten je pa en Marvin in het vliegtuig naar jou toe. Wat zal het leuk zijn om ze weer te zien en ook om weer Brabants te praten. (Ge ben ut toch nog nie verleerd hé?)
    We hebben hier in Nederland al een paar mooie dagen gehad en van het weekend is er ook mooi weer voorspeld. De vorige keer heb ik je gesproken op hypes en ik vond het heel leuk en ook wel een beetje emotioneel om jou weer in "levende lijve" te zien en te horen praten, na zo'n lange tijd. We missen je maar aan al je verhalen en kaartjes weten we dat dit een mooie ervaring is die je zeker niet had mogen missen. Een héééééle leuk tijd samen met Marvin. (en pa)
    Groetjes en kusjes van opa en oma. (ik moet je nog bedanken voor de kaart, dat vinden ze hardstikke leuk).

    Groetjes, Tante Francien en de rest

  • 26 April 2009 - 17:16

    Kim En John:

    Hee lieverds!!

    Hoe gaat het daar met zn 2tjes? Lekker aan het genieten? Hoop dat jullie genieten en een super tijd zullen hebben samen!

    dikke knuffel, Kim en John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Marloes

Actief sinds 07 Nov. 2008
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 9948

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 09 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: